Sibelius-Akatemian jazzmusiikin aineryhmän johtaja Jussi Kannaste sanoo, että oppilaitoksen panostus kansainvälisyyteen kantaa jo hedelmää. Café Tiljanin konsertissa Sibiksen yhtye juhlii 100-vuotiasta Thelonious Monkia.
Suomalainen jazzväki juhlii tänä vuonna urakalla satavuotisia. Itsenäisen Suomen lisäksi oman musiikinlajin kaksi legendaa, Dizzy Gillespie ja Thelonious Monk, aloittivat taipaleitaan vuonna 1917.
Sibelius-Akatemian jazzmusiikin aineryhmä tekee ensi viikon perjantain Café Tiljanin konsertissaan kunniaa vuonna 1982 edesmenneelle Monkille ja hänen uraa uurtaneelle musiikilleen. Sibis Jazz -kokoonpano on muodostunut oppilaitoksen opettajien ympärille. Aineryhmän johtaja Jussi Kannaste sanoo, että tribuutin tekeminen mestarille vaatii tyylitajua.
Monkin sävellysten hassuttelevuus on väärinkäsitys
Yhtyeen tähtivieraaksi Turkuun saapuu yhdysvaltalainen basisti Darryl Hall, joka on voittanut Thelonious Monkin nimikkokilpailun vuonna 1996. Pianojakkaralle istuu lukuisien suomalaisten jazzmuusikoiden kanssa konsertoinut kreikkalainen Giorgos Kontrafouris.
Sibis Jazz -kokoonpanossa itsekin esiintyvä Jussi Kannaste sanoo, että toisinaan kuulee Monk-tribuutteja, joissa on ymmärretty legendan leikillisyys ja leimallinen improvisaatiotyyli väärin.
– Monkin jazzmusiikille jättämä perintö on aivan järjettömän suuri, yksi suurimmista. Hän oli tietysti suuri uudistaja, joka oli tuomassa jazziin aivan uudenlaisen harmonisen ja rytmisen maailman. Mutta myös hahmona mestaripianisti on valtavan kiehtova.
Tiukka seula korkeakoulutetuksi jazzmuusikoksi
Opettajana ja arvostettuna muusikkona jazzkenttää katsova Jussi Kannaste ajattelee, että jazzin merkitys kasvaa koko ajan paitsi Sibelius-Akatemian sisällä myös laajemmin Suomessa. Uusia toimijoita perustetaan, eri kaupungeissa on entistä enemmän keikkapaikkoja ja rahoituksenkin piiriin on aiempaa mutkattomampaa päästä.
Seula korkeakoulutuksen saaneeksi jazzmuusikoksi on Suomessa tiukka. Jazzmusiikin aineryhmän sisäänottoprosentti on Sibelius-Akatemian tiukin, noin 4 prosenttia. Jussi Kannasteen mukaan opiskelijakiintiön nostamiseen ei ole painetta.
– Olemme olleet yli 30-vuotisen historiamme ajan pieni osasto Sibelius-Akatemian sisällä, eikä meillä ole painetta kasvaa edelleenkään. Olemme tyytyväisiä nykytilanteeseen. Opiskelijamäärä pysynee siis samana, mutta tasoa pyrimme tietysti nostamaan entisestään.
Kansainvälisyys avain Suomijazzin kehittymiseen
Vaikka kehittyminen on jokaisen itseään kunnioittavan toimijan tavoitteena, ei Sibelius-Akatemian lähtötilannekaan ole hassumpi. Oppilaitos on ollut viime vuosina taidealan koulutuksen kansainvälisessä QS-vertailussa säännöllisesti kymmenen parhaan joukossa.
Jazzmusiikin aineryhmän kansainvälinen yhteistyö on eurooppalaisittain verrattuna vireää, sillä Helsinkiin saapuu vuosittain kymmeniä tasokkaita ulkomaisia vierailijoita.
– Yksi tärkeä tekijä on Helsingin, suomalaisen jazzin ja Sibelius-Akatemian entistä määrätietoisempi markkinointi ulkomaisille opiskelijoille. Olemme tehneet tätä toden teolla viime vuodet ja tulokset näkyvät jo, Jussi Kannaste sanoo.
Sibelius-Akatemian jazzaineryhmässä ulkomaisten opiskelijoiden vaihtohakemusten määrä on noussut vuosi vuodelta. Helsinkiin hakeutuu nykyisin myös opinnoissaan pidemmällä kuin perustutkintovaiheessa olevia muusikoita.
– Ulkomaiset vieraat tuovat oman mausteensa ja taustansa tekemiseen ja luovat tilanteen, jossa he haastavat meidän opiskelijamme soittamaan eri tavalla. Vaihto-opiskelijat ovat tärkeitä myös siinä mielessä, että he ovat lähettiläitämme, jotka vievät suomalaisen jazzin ja musiikkikoulutuksen viestiä maailmalle.
Sibis Jazz: Thelonius Monk 100 Years (FI/US)
Pe 5.5. klo 22:00
Café Tiljan, Åbo Svenska Teater
Eerikinkatu 13, 20100 Turku
Jussi Kannaste – saksofoni
Giorgios Kontrafouris – piano
Sami Linna – kitara
Darryl Hall (US) – basso
Jussi Lehtonen – rummut
Liput: 12-17,50, Ticketmaster